donderdag 8 december 2016

Wintertafereel...

Onlangs een bezoek gebracht aan het Openluchtmuseum in Arnhem.
We vielen precies met onze neus in de boter, of beter gezegd, met onze neus in het winter gebeuren.
Want 'Winter in het Openluchtmuseum' was net begonnen, maar niet alleen dat, het weer werkte ook perfect mee. 

  
Ik zelf vind dit de mooiste foto, omdat dit een typisch oud Hollands wintertafereeltje is. 


Deze foto vind ik het meest bijzonder.
Dit is een paltrokmolen en over deze molen wordt gezegd dat dit

In het Openluchtmuseum staat deze molen bij het water, omdat het transport van de boomstammen toen  plaats vond over het water. Wat zo leuk aan deze molen is dat hij oorspronkelijk in Dordrecht stond. Wij komen zelf uit Dordrecht, vandaar. In 1854 is deze molen overgeplaatst naar Numansdorp. Om uiteindelijk in 1928 zijn eindbestemming te vinden in het Openluchtmuseum. 


Filmpje wat ik later tegenkwam  over deze molen.

Wat ik niet wist van Dordrecht is dat het ooit de Zaanstreek van Zuid-Holland is geweest, met meer dan 70 molens. Ik las dat de meeste houtzaagmolens in de buurt stonden van de Lijnbaan en bij de Weeskinderendijk. Wil je een bezoekje brengen aan Dordrecht, dan kun je daar je auto gratis parkeren.  
Wanneer je de parkeerplaats verlaat, sla je rechtsaf en dan alsmaar deze weg vervolgen. Kan bijna niet misgaan. Nog mooier is je bezoek te beginnen in de omgeving van De Grote Kerk. De enige molen, de eerste dus, die we trouwens nog hebben in Dordrecht is 'Kyck over den Dyck'.  


De boomstammen voor de molen. 


Rondje gemaakt met de tram.


Dit vind ik de leukste foto.  
Na jaren stond ik eindelijk weer op het ijs. Schaatsen, ik kon het nog.
Weliswaar wat wiebelig, maar dat drukte absoluut de pret niet. 


Uiteraard kun je leuk winkelen in Arnhem, maar als je net als ik van boeken en tijdschriften houd en het liefst ook nog wat drinkt en eet in een kringloopachtige omgeving, of misschien beter gezegd, in huiskamer sfeer, dan zit je helemaal goed bij boekhandel Het Colofon, Bakkerstraat 56, Arnhem.