Ooit was ik in gesprek met een vriendin, zelfde achtergrond als mij, met dit verschil dat zij grootgebracht was op Curaçao en ik hier in Nederland. Terwijl we spraken over wat we gemeen hadden, stelde ik haar op een gegeven moment een vraag, en toen zei ze iets in de trant van "daar jij hier grootgebracht bent kan je het je moeilijk voorstellen dat dit niet los gezien kan worden van de slavernij." Ik bleek, wat we nu met een "wit perspectief kijken" noemen, naar die situatie te hebben gekeken. De reden dat ik dit aanhaal is dat tijdens de lezing "Slavernij en de kerk, waar hebben we het eigenlijk over? die ik bezocht in de Grote Kerk te Dordrecht, men het ook had over het "witte perspectief." Ik denk dat deze woorden de komende tijd terugkerend zullen zijn.
Eind vorig jaar bood premier Rutte namens de Nederlandse staat excuses aan voor het slavernij verleden. In zijn toespraak sprak Rutte ook over zijn eigen ontwikkeling rondom dit onderwerp. Hij zei een 'verandering in denken' te hebben doorgemaakt. Rutte zei ook "Ik dacht lange tijd dat het niet goed mogelijk was om op een betekenisvolle manier verantwoordelijk te nemen. Lange tijd dacht ik dus eigenlijk: het slavernijverleden is geschiedenis dat achter ons ligt, maar ik had het mis. Eeuwen van onderdrukking en uitbuiting werken uit in het hier en nu. Tijdens het herdenkingsjaar zullen alle facetten van het slavernijverleden en de doorwerking in onze tijd in het volle licht staan. We zetten vandaag een komma, geen punt."
Het zetten van een komma doet men de komende jaren met name "door te werken aan een breder perspectief, omdat historische gebeurtenissen vooral vanuit Europees oogpunt belicht werden, waardoor er weinig aandacht is voor de verschillende perspectieven."
Het is weer blikjes tijd.