dinsdag 26 maart 2024

Inclusieve cultuur

 

Eigenlijk was ik helemaal niet van plan om iets op mijn blog te posten. Maar toen ik mijn laptop opensloeg bleek ik mijn blog niet te hebben afgesloten. De reden dat ik mijn laptop pakte waren de woorden van president Russell M. Nelson die hij sprak tijdens de afgelopen zusters conferentie. Woorden waar ik mee aan de slag wil gaan. Toen ik echter mijn blog zag, heb ik president Nelson even in de wachtrij gezet. Ik wil toch eerst nog even stil staan bij waar ik al eerder iets over heb gezegd, namelijk het thema "Inspire Inclusion" van de Internationale Vrouwen Dag, maar dan gezien door de bril van de kerk.  

Wanneer het gaat om het "scheppen van een inclusieve cultuur in de kerk" zou ik zo een aantal toespraken kunnen delen die als thema "Inspire Inclusion" hebben, samen met een aantal goede ideeën hoe je dat kunt doen. Ideeën die te maken hebben met hoe jij anderen het gevoel kunt geven dat ze erbij horen en wat je zelf geprobeerd hebt om in contact te komen met anderen. Interessant genoeg om hier verder op in te gaan, zeker omdat ik het ook niet los kan zien van mijn eigen thema dat "allen gelijk zijn voor God". Probleem is echter dat ik op dit moment mijn persoonlijke wachtrij zo kort mogelijk wil houden. Ik laat die toespraken dan ook voor wat ze zijn. 

Er is echter een toespraak die er voor mij uitspringt doordat die het onderwerp van inclusiviteit benaderd vanuit het oogpunt van het benoemen. Voordat Tracy Browning, van haar is deze toespraak, aan haar lijst begint zegt ze dit: "Gods liefde voor zijn kinderen is niet selectief, maar juist allesomvattend. Hij nodigt iedereen uit om tot Hem te komen en deel te hebben aan zijn goedheid; en Hij verwerpt niemand die tot Hem komt".


"Hij kent en koestert:

- De pas gescheiden zuster die smart voelt als de les over het huwelijk gaat
- De jongvolwassene die met vragen zit en om antwoorden smeekt.
- De zuster die angstig is aangelegd en zich erg eenzaam en gespannen voelt.
- De jonge zwarte broeder die zich opgelaten voelt als in de klas misvattingen over ras en het priesterschap worden besproken.
- De zuster die nog niet getrouwd is en daardoor denkt dat ze niets waard is.
- De moeder van een gehandicapt kind die bezorgd is dat zijn spasmen anderen op de zenuwen werken.
- De broeder met homoseksuele gevoelens, die erover denkt om de kerk te verlaten omdat hij niet weet wat hij met zijn toekomst aan moet.
- De zuster die zich bezorgd afvraagt hoe anderen zullen reageren op haar eerste onzekere stappen terug naar de kerk."

Om na dit lijstje vervolgens het volgende te zeggen "Geen omstandigheid, geen situatie, geen mens wordt vergeten. 'Hij is allen indachtig, en allen zijn voor God gelijk' (2 Nephi 26:33). En ja, ik herken mij ook in dit lijstje. En ja, er zijn zeker ook momenten dat ik mij ook niet op mijn gemak voel. Desondanks weet ik waar ik moet zijn. 



Persoonlijk verhaal