dinsdag 19 maart 2024

Zoals de wind waait


Ik had in mijn vorig logje gezegd dat ik aandacht zou geven aan het vrouw zijn en dat het vrijdag 8 maart Internationale Vrouwendag was. Alleen niet vandaag. Misschien kan ik voortaan beter niet meer zeggen wat ik van plan ben om te doen, want het blijkt zo langzamerhand een gewoonte te zijn geworden om daar van af te wijken. Ondertussen ken ik mijzelf goed genoeg, en had ik al op voorhand een slag om de arm gehouden door te zeggen zoals 'de wind waait, waait mijn jasje.' Je weet nooit wat je onderweg tegenkomt waardoor je een andere afslag neemt. 

Dat ik nu een andere afslag neem wil niet zeggen dat ik niet bezig ben geweest met "Inspire Inclusion." Onze leesopdracht van deze week ging namelijk, toevallig of niet, ook over inclusiviteit. Dat begon al met de opmerking "Jezus Christus nodigt ons allemaal uit om tot Hem te komen" en met de verwijzing naar een toespraak met als titel "De leer van verbondenheid". In deze toespraak wordt onder andere gezegd "dat een gevoel van verbondenheid belangrijk is voor onze lichamelijke, mentale en geestelijke gezondheid." 

Tevens kunnen we in deze toespraak lezen"In de kerk zijn er weduwen, gescheiden en alleenstaande leden, mensen met familieleden die het evangelie de rug hebben toegekeerd, mensen met een chronische ziekte of financiële moeilijkheden, leden die zich tot hetzelfde geslacht aangetrokken voelen, leden die een verslavingsprobleem of twijfels te boven proberen te komen, recente bekeerlingen, pas verhuisde leden, leden die geen kinderen meer thuis hebben, en ga zo maar door." Ongeacht onze omstandigheden we kunnen allen tot Hem komen. Iedereen is welkom. "God is alle mensen indachtig en in alle landen spreekt Hij tot hen." 

Elder Christofferson verwoordt het zo in zijn toespraak: "Het is dan ook triest ironisch wanneer iemand die vindt dat hij of zij niet in alle aspecten aan het ideaal voldoet, vaststelt dat hij of zij niet thuishoort in de organisatie die God heeft gesticht om ons naar dat ideaal toe te leiden." Onze leesopdracht van de week verwoord het zo: 

Hij doet niets, tenzij het voor het welzijn van de wereld is; 
Want Hij heeft de wereld lief, zodat Hij zelfs zijn eigen leven aflegt 
teneinde alle mensen tot zich te trekken.
Daarom gebiedt Hij niemand om geen deel te hebben aan zijn heil.
Zie, is er niemand die Hij toeroept en zegt: Ga van Mij heen?
Zie ik zeg u: Neen integendeel, 
Hij zegt: Kom tot Mij, alle einden der aarde, koop melk en honing zonder geld en zonder prijs.
Zie, heeft Hij iemand geboden om de synagoge of het bedehuis te verlaten?
Zie, ik zeg u: Neen.
Heeft Hij iemand geboden om geen deel te hebben aan zijn heil?
Zie, ik zeg u; Neen, integendeel, 
Hij heeft alle mensen om niet gegeven;
en Hij heeft zijn volk geboden alle mensen tot bekering te bewegen.
Zie, heeft de Heer iemand geboden om geen deel te hebben aan zijn goedheid?
Zie ik zeg u: Neen; integendeel, 
alle mensen zijn gelijkelijk begunstigd, en niemand wordt buitengesloten.
2 Nephi 26:24-28

Terwijl ik dus zo door mijn leesopdracht van de week reisde, kwam ik een prachtig filmpje tegen over het Boek van Mormon. We stonden namelijk ook stil bij de rol van Boek van Mormon, en waarom het een "wonderbaar werk en een wonder" wordt genoemd.  Ik had dit  filmpje ook gelijk kunnen delen, zonder omweg, maar, zeker als we willen genieten van de reis, is het niet de snelheid waar het om gaat.