zaterdag 6 april 2024

1. Groenten aan het snijden



Voor welk ingrediënt ga jij?

Door de bomen het bos niet meer zien heeft voor mij vandaag een tweeledige betekenis. Aan de ene kant kan ik deze opmerking niet los zien van soepje en de komende algemene conferentie die nu voor de deur staat. Soepje is een samenvatting van toespraken gegeven door Russell M. Nelson tijdens de algemene conferentie als president van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. President Nelson zei toen in korte tijd zoveel dat ik het niet meer kon bijbenen. Soepje was en is niet alleen een manier zijn woorden voor mij inzichtelijk te maken, maar het werkt ook als een reminder. Zeker als het gaat om mijn rol als vrouw in deze laatste dagen. 

Maar door de bomen het bos niet meer zien heeft ook te maken met de hoofdstukken 1 t/m 4 van Jakob uit het Boek van Mormon, onze leesopdracht van deze week. Waar begin ik in hemelsnaam en wat wil ik delen. Onlangs schreef ik nog dat Pasen en Goede Vrijdag voor mij, althans dit jaar, te maken had met diversiteit en inclusiviteit. Onderwerpen, hangers zogezegd, die ik niet los kan zien van mijn kapstok 'allen zijn voor God gelijk'. Het enige waar ik voor moet waken is dat dit gelijkheidsbeginsel niet met mij op de loop gaat. Dat het behapbaar blijft. Ik denk dat de soepjes manier in dit geval ook zal werken op deze hoofdstukken van Jakob. Alles wat ik voor nu hoef te doen is gewoon één ingrediënt kiezen. Met andere woorden, uit die grote pan met teksten, haal ik, om mee te beginnen, slechts één vers. 

...voor Hem die alle vlees heeft geschapen?
En het ene wezen is in zijn ogen even kostbaar als het andere.
en Hij heeft hen voor hetzelfde doel geschapen...
Jakob 2:21

Ik heb aardig gehakt in dit vers, misschien wel iets te veel, maar als knipper geloof ik niet dat dit ten koste zal gaan van mijn Jakob soepje. Want behalve dat ik een knipper ben, ben ik ook een plakker. Hieronder twee voorbeelden van hoe ik bovenstaand vers heb verwerkt. De ene benadering trekt het meer in het persoonlijke, het andere voorbeeld is meer algemeen. 

- "Het ene wezen is in zijn ogen even kostbaar". 
Zijn ogen slaat op de ogen van God. Maar door wat voor bril kijk jij naar jezelf? Zie jij jezelf als kostbaar? In onderstaande video gaat Conny Blakemore, door middel van verschillende brillen, in op deze vraag. In haar toespraak zegt ze onder andere dit: "Als we de teksten geloven die ik zojuist heb aangehaald, weten we dat we allemaal kostbaar en met grote waarde in deze wereld zijn geboren. Ik merk dat velen van ons dit principe niet volledig begrijpen en internaliseren. Pas als we onderscheid maken tussen waarde en gedrag (twee verschillende dingen) wordt dit concept duidelijk, en het is absoluut noodzakelijk dat we dit doen. Waarde is constant en komt van God." 




- "Hem die alle vlees geschapen heeft." 
Met Pasen nog in mijn achterhoofd kan ik dit vers niet los zien van "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft." Daardoor kan ik dat ene vers uit Jakob 2 ook niet los zien van 2 Nephi 26. Dit hoofdstuk begint met "En nadat Christus uit de doden is opgestaan, zal Hij zich vertonen." Om vervolgens verder in dit hoofdstuk dit te zeggen (vers 24 t/m 28) : 

Hij doet niets, tenzij het voor het welzijn van de wereld is; 
want Hij heeft de wereld lief zodat Hij zelfs zijn eigen leven aflegt 
teneinde alle mensen tot Zich te kunnen trekken. 
Daarom gebiedt Hij niemand om geen deel te hebben aan zijn heil.
Zie, is er iemand die Hij toeroept en zegt: Ga van Mij heen? 
Zie, ik zeg u: Neen; integendeel, 
Hij zegt: Kom tot Mij, alle einden der aarde, 
koop melk en honing zonder geld en zonder prijs.
Zie, heeft Hij iemand geboden om de synagoge of het bedehuis te verlaten? 
Zie, ik zeg u: Neen.
Heeft Hij iemand geboden om geen deel te hebben aan zijn heil? 
Zie, ik zeg u: Neen; integendeel, 
Hij heeft het alle mensen om niet gegeven; 
en Hij heeft zijn volk geboden alle mensen tot bekering te bewegen.
Zie, heeft de Heer iemand geboden om geen deel te hebben aan zijn goedheid? 
Zie, ik zeg u: Neen; integendeel, 
alle mensen zijn gelijkelijk begunstigd, 
en niemand wordt buitengesloten.


Afbeelding: Pixabay