woensdag 31 januari 2024

Het vertellen van je verhaal

 

In mijn vorig logje had ik het over dat "de Urkers achterlijk en onzakelijk waren wat inhield dat ze niet geschikt waren voor werken op het land". Als het gaat om niet geschikt te zijn voor werk op het land dan bevinden Urkers zich in goed gezelschap. Ook de Europeanen, alleen speelt dit verhaal zich niet af in Nederland maar in Amerika, waren niet geschikt om op het land te werken. Om die reden besloot men om grote groepen mensen uit Afrika te deporteren en als slaaf bij hen op de plantages te laten werken. Eén van de slavenhouders zei dit erover: "Wij hadden de slaven uit Afrika hard nodig. Wie anders kon al het zware werk doen? Ik had een suikerplantage in Suriname. Vooral in de oogsttijd was er enorm veel zwaar werk te verrichten. Sommige slaven konden het werk niet aan. Die verving ik door betere slaven. Met de verkoop van suiker ben ik schatrijk geworden."

Voordat men besloot "slaven uit Afrika in te voeren werkten er krijgsgevangen Indianen op de plantages. Zij waren echter niet bestand tegen de slechte behandeling en het loodzware werk." "De naam Indianen komt van Columbus, die hoopte een westelijke route naar Indië te vinden, en hij veronderstelde aanvankelijk die inderdaad gevonden te hebben. De plaatselijke bevolking die hij daar aantrof noemde hij dan ook indianen, omdat ze op Indiërs leken. Een woord dat sindsdien de verzamelnaam is geworden van de inheemse Amerikaanse bevolking. Aangezien deze mensen de nazaten waren van de werkelijke ontdekkers van het continent, gaat de term 'ontdekking van Amerika' in verband met de landing in 1492 uit van een Europees perspectief." 



De term 'Europees perspectief' is denk ik wel een terugkerend thema van mij op het blog. Misschien niet zo verwoord, maar ik denk, zeker lezend tussen de regels door, toch wel duidelijk. Hierbij denk ik alleen maar aan "Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat". Al gaat dit niet op voor het Urker schedels verhaal. Toch past dit verhaal net zo goed op mijn blog als de andere verhalen vanwege het gemeenschappelijke in het oordeel, de erfenis en haar doorwerking. Bovenal laat dit verhaal ook zien hoe belangrijk het is dat je je verhaal kunt vertellen. "Er kon opeens gepraat worden over dat zoute verleden, waarin men door de wetenschap en politiek werd genegeerd." 

Praten over het verleden, en daar recht aan doen, heeft ook alles te maken met welke woorden je wel of niet gebruikt. Zelf denk ik hierbij aan de woorden wit en blank, maar ik denk ook aan de Lamanieten vanwege het Boek van Mormon. Zeker twee onderwerpen om iets mee te doen. En dan nog "God is geen aannemer des persoons", mijn hoofdstraat. 


Afbeelding: AD 27 januari 2024.