vrijdag 15 maart 2024

Gelijkheid door verscheidenheid

 

"en Hij verwerpt niemand die tot Hem komt,
man en vrouw;"
2 Nephi 26:33


Uitgerekend in de week dat we 2 Nephi 26 als leesopdracht hebben besteed ik geen aandacht aan het complete vers met zijn "zwarte en witte" woorden die ook een onderdeel zijn van dit vers. Hieruit blijkt wel dat dit vers veel verder gaat dan waarvoor ik het de afgelopen tijd heb gebruikt. Uiteindelijk draait het om het beginsel, en dat is dat "allen voor God gelijk zijn." Dit  is mijn rode draad van het jaar en daardoor heb ik de laatste tijd weinig aandacht gegeven aan onderwerpen waarin het vrouw zijn centraal staat. Het was manlief die mij, in het licht van onze leesopdracht van deze week, mij daar op wees door te verwijzen naar een uitspraak van ouderling M. Russell Ballard. 



Maria Magdalena,
de eerste getuige van Jezus zijn opstanding
Johannes 20:1-18


Dit is de uitspraak waar manlief naar verwees: "Onze Vader in de hemel heeft al zijn kinderen evenveel, volmaakt en mateloos lief. Zijn liefde voor zijn dochters is niet anders dan zijn liefde voor zijn zoons. Ook onze Heiland, de Heer Jezus Christus, heeft mannen en vrouwen in gelijke mate lief. Zijn verzoening en zijn evangelie zijn voor al Gods kinderen bestemd. Tijdens zijn aardse bediening diende Jezus mannen en vrouwen zonder onderscheid. Hij genas zowel mannen als vrouwen en Hij onderrichtte zowel mannen als vrouwen. Geloof, bekering, doop en de gave van de Heilige Geest, bijvoorbeeld, zijn vereisten voor al Gods kinderen, ongeacht hun geslacht. Hetzelfde geldt voor de verbonden en zegeningen van de tempel. Het is het werk en de heerlijkheid van de Vader om de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen. Zijn grootste gave, de gave van het eeuwige leven, is binnen ons aller bereik."

Bovenstaande uitspraak komt uit een oude toespraak van ouderling Ballard met als titel "Gelijkheid door verscheidenheid. Deze titel deed me terug denken aan een eerder stukje van mij hier op het blog, dat niet ging over de relatie man/vrouw, maar hoe verhouden we ons tot elkaar als vrouwen. Ik haalde toen Patricia Holland aan die zei: "...dat we vanwege de toenemende diversiteit van levenswijzen voor vrouwen van vandaag, nog onzekerder en minder zeker met elkaar lijken. We komen niet dichterbij, maar verder weg van dat gemeenschap- en zusterschap dat ons al generaties lang staande heeft gehouden en ons kracht heeft gegeven. Er lijkt sprake te zijn van een toename van concurrentiekracht en een afname van vrijgevigheid met elkaar." 

Vorige week vrijdag, 8 maart, was het Internationale Vrouwendag. Het thema van dit jaar is "Inspire Inclusion" wat letterlijk vertaald betekent "Inclusiviteit Inspireren." God is geen aannemer des persoon, allen zijn voor Hem gelijk, wat alles te maken heeft met inclusivieit. Het is interessant om, voorlopig in ieder geval, dit vanuit het vrouw-zijn perspectief te benaderen. Zoals de wind waait...