woensdag 17 januari 2024

1. Breek af die muren van uitsluitng


In de laatste alinea van mijn vorig logje zei ik onder andere dit 'en ja, profeten maakten fouten'. In het verleden heb ik daar zelfs een stukje over geschreven, Hoe de beginselen in Jona en Micha voortborduren op. We zaten toen nog midden in de Covid pandemie, George Floyd was vermoord en we konden niet om de woorden "Black lives matter" heen. Beelden werden beklad, van hun sokkel gehaald en zelfs in het water gegooid. In deze periode gingen er ook stemmen op om de naam van de Brigham Young Universiteit te veranderen. Wil je weten wat ouderling Dallin H. Oaks  over dit alles toen heeft gezegd, klik dan op de bovenstaande link. Ik verwijs namelijk in dat stukje naar een toespraak van Oaks die ingaat op alles van toen.

Het verleden kunnen we niet veranderen. Wat we wel kunnen veranderen is de toekomst, maar dat is afhankelijk van hoe we nu met het verleden omgaan. 


"Degenen die er niet in slagen om van de geschiedenis te leren 
zijn gedoemd deze te herhalen."

Dit verleden kan ik niet los zien van mijn verhaal, maar ook dat ik opnieuw mijn Schriften moest leren lezen en, bovenal, "dat God geen aannemer des persoons" is. In dat proces neem ik jullie mee met de nodige zijstraten. Hierbij denk ik aan Urk, wat jullie misschien op dit moment nog niets zegt, maar dat komt nog wel. Voor nu wil ik aandacht geven aan de doorwerking van dat verleden in het nu, en dat betreft onder andere het materiaal dat wij in de kerk gebruiken. Van lesboeken tot de Schriften. 

Eigenlijk moet ik zeggen het niet laten doorwerken van dat verleden. En dat gaat soms niet goed. Zoals met ons papieren lesboek van het Boek van Mormon van 2020. Daar was namelijk een fout in geslopen. Ik ga ervan uit dat het gecorrigeerd is toen de papieren Boek van Mormon lesboeken van dit jaar werden uitgedeeld. Zelf maak ik geen gebruik van papieren Schriften en lesmateriaal, dus ik ben er niet mee geconfronteerd geweest. Anderen wel, wat pijnlijk was en is.  

Tijdens de 36e jaarlijkse Dr. Martin Luther King Jr. Memorial Luncheon in Salt Lake City, georganiseerd door de NAACP-gemeente in Salt Lake City uitte ouderling Gary E. Stevenson aan het begin van zijn toespraak zijn spijt over het "Kom dan en volg Mij' lesboek van 2020 die een oude verklaring bevat dat een donkere huid in het Boek van Mormon het teken van een vloek is. Hij zei: "We vragen onze leden om de paragraaf in de gedrukte handleiding te negeren. Ik ben diep bedroefd en gekwetst door deze fout en door de pijn die deze voor onze leden en voor anderen heeft veroorzaakt. Ik wil graag ons standpunt herhalen, aangezien de Kerk duidelijk is. We veroordelen alle racisme, vroeger en nu, in welke vorm dan ook, en we verwerpen elke theorie die beweert dat een zwarte of donkere huid een teken van een vloek is." Zijn opmerkingen tijdens het evenement concentreerden zich op het onderwerp: "Allen zijn gelijk voor God." 

Was het niet Bruce R. McConkie die zei: "Vergeet wat ik heb gezegd, of president Brigham Young of president George Q. Cannon heeft gezegd. We spraken met een beperkt begrip en zonder het licht en de kennis die we nu hebben". Dus breek af die muren van uitsluiting.