zondag 22 maart 2015

Samenhangend geheel...

Onlangs bezocht ik onze vrouwendag, die in het teken stond van 'Maria, Martha en ik'.
Behalve dat wij spraken, uiteraard, over Maria en Martha, was er ook ruimte om een aantal workshops te volgen.
Een van de workshops waar ik voor gekozen had, had het thema 'Geluk'.
Degene die de workshop leidde had onder andere gebruik gemaakt van het boekje: 'De kleine geluk voor Dummies' van W. Doyle Gentry.
Na afloop van de workshop kregen wij een uittreksel mee, om er eventueel thuis verder mee aan de slag te gaan.

Tijdens deze workshop hadden we het onder andere over dat sommige mensen positiever ingesteld zijn dan andere mensen. 
En dat bij sommigen het glas altijd halfvol is, terwijl bij anderen het glas altijd half leeg is.
Als jouw glas nu eenmaal halfleeg is, accepteer dan gewoon dat je van nature nu eenmaal zo tegen de dingen aankijkt. 
In plaats van je hiertegen te verzetten, wat alleen maar weerstand oplevert.
Laat je eerste gedachte negatief zijn, want dat is gewoon een gegeven, maar onthoudt dat het de tweede gedachte is die telt.
Met andere woorden: Vecht er niet tegen, maar verander die gedachte, want weerstand is verspilling van energie.

Dus, draai je gedachten zo om dat ze nooit negatief eindigen.
Dus in plaats van dat je zegt: 'Ik kan dit niet, het zal moeilijk zijn' zeg je 'Het zal moeilijk zijn, maar ik kan dit'.
Het laatste wat je brein hoort moet positief zijn.
Het gaat dus om het draaien van je gedachten, je denken.
Omdenken dus.
In wezen is dit gewoon evangelie, alleen het wordt niet zo genoemd.

Zoals jullie weten ben ik aan het opruimen, en tijdens dat opruimen kwam ik een prachtige 'Intermenselijk verhoudingen' les tegen met als titel 'Zelfoverwinning'.
Tijdens het doorlezen van de les, moest ik gelijk denken aan onze workshop.
Een van de kopjes in deze les gaat over: 'Zelfbeheersing vermeerdert onze vrijheid en ons geluk'.
Ik zou het een en andere kunnen citeren uit deze les, maar in het licht van het woord 'weerstand' zal ik dat maar niet doen, voor je het weet heb ik wat ik wil zeggen omgedraaid in chaos, en kunnen jullie er geen touw meer aan vastknopen, omdat jullie door de bomen het bos niet meer zien.

Voorde duidelijkheid, de rode draad is: Geluk, denken, weerstand, evangelie.

"Wanneer wij goede eigenschappen trachten te ontwikkelen en onze tijd gebruiken voor rechtvaardige zaken is dat eigenlijk veel beter voor het bereiken van een goede zelfbeheersing dan wanneer we proberen verkeerd gedrag te vermijden.
De meeste zonden die wij uit de weg willen gaan, hebben tegenover zich positieve kwaliteiten als tegenstelling en die breiden onze handelingen uit in plaats van ze te beperken.
Een manier om ons werkelijk van een fout te ontdoen is deze te vervangen door een deugd.
Christus heeft onderwezen dat een onreine geest die een mens heeft verlaten, terugkeert tenzij iets anders zijn plaats inneemt, Lucas 11:24-26.
Christus instrueerde de mensen om hun gehele lichaam met licht te vervullen, opdat er geen plaats voor duisternis in hen zou zijn.
Indien wij ons concentreren op het verkrijgen van de eigenschappen die onze Hemelse Vader bezit, zullen veel van onze fouten eenvoudigweg verdwijnen door gebrek aan aandacht".

Zit geluk dan toch in een klein hoekje?




Afbeelding: http://lifeisajourney.nl/2014/07/16/geluk/