dinsdag 27 oktober 2015

Had ik maar...

Volgens mij heb ik ooit al eerder iets over dit onderwerp geschreven, het had ik maar, maar als dat zo is, dan kan ik dit berichtje zo één, twee, drie, niet terug vinden.
Wat mij bijstaat is dat het ging over het terug kijken op je sterfbed.
Nu ik dit zo neerschrijf, moet ik opeens denken aan huwelijk en gezin en 'had ik maar meer tijd op kantoor door gebracht'.
Nog een poging.

Het was inderdaad 'Huwelijk en gezin' en had hem gelabeld met....Had ik maar.
Had mezelf tijd kunnen besparen.

Dit wordt weer een lange inleiding.
Zucht, mijn gezinsleden zijn daar al aangewend.
Maar op papier ben ik niet zo, dan is het van schrap schrap, ik denk dan meer na, maar daar heb ik nu net eigenlijk geen tijd voor.

Ik ben op het moment bezig de nieuwsbrief aan het maken voor de jongeren bij ons in de gemeente.
En heb net met hun een poster gedeeld die ik zelf heel mooi vind.
Deze poster heeft te maken met vooruit kijken, maar in het verlengde daarvan kwam ik ook nog een toespraak tegen die voor mij aansloot bij deze poster.
Die toespraak deel ik dan weer niet met hun, anders wordt het natuurlijk wel een heel lange nieuwsbrief, en ik denk ook niet dat ze daar op zitten te wachten.
Daarnaast ze hebben zelf een Liahona, en als ze die lezen komen ze ongetwijfeld die toespraak ook vanzelf tegen.

Oke
Nu even ademhalen, stapje terug.
Poster plaatsen, tekst van wat ik mooi vond uit deze toespraak, en dan is het wel genoeg voor vandaag,
want anders blijf ik gaan.
Ja, ik word soms ook moe van mezelf, ik zeg het maar alvast.


Hier dan het stukje uit die toespraak wat ik bijzonder mooi vond:

Maar al te vaak volgen we patronen en gewoontes die we door de jaren heen ontwikkeld hebben - we volgen gewoon de routine zonder erbij stil te staan waartoe die routine leidt. 
Doelgericht leven voegt focus en zin aan ons leven toe en kan een groot verschil maken. 
Doelgericht leven betekent dat je de betekenis van het 'waarom' kent - de motieven voor je daden.
Socrates heeft gezegd: "Een leven dat niet onder de loep wordt genomen, is niet de moeite waard". Denk dus goed na hoe je je tijd doorbrengt, en vraag je dan geregeld af: 'Waarom?' 
Dan leer je om verder te kijken dan dat ene ogenblik. Het is veel beter om vooruit te zien en je af te vragen: "Waarom zou ik dat doen", dan terug te kijken en te zeggen: 'Waarom heb ik dat in vredesnaam gedaan?'. 

Een soort 'Had ik maar', maar dan net even anders.
Want dit gaat over verder kijken in plaats van terug kijken vanaf je sterfbed..
Een groot verschil, een heel groot verschil.
Trouwens, heb ik niet ooit die uitspraak van Socrates al een keer aangehaald...

Afbeelding: Lds.org