maandag 25 augustus 2014

Kijken en zien...

Jeroen Pauw wil straks met zijn programma 'Pauw' het gesprek van de dag zijn.
Gezien de reacties lukt het hem voorlopig nu al aardig om het gesprek van de dag te zijn, zonder dat hij al heeft plaatsgenomen aan zijn tafeltje in voorbereiding.
Pauw is een gewillig man, hij houdt van vrouwen.
Niemand trekt dat in twijfel.
Maar vrouwen zijn pas talkshow waardig 'als ze langzamerhand iets gaan betekenen in onze samenleving'.
En daar knelt de schoen, die zijn er bijna niet.
Althans, als je naar het woord 'van betekenis' kijkt door zijn ogen.




Kijkend met die ogen naar mezelf, kom ik zeker niet in aanmerking om plaats te nemen aan zijn tafeltje.
Gelukkig ben ik niet afhankelijk van zijn ogen, en blik ik dus met totaal andere ogen naar de woorden 'van betekenis'.
Hierbij moet ik denken aan de opmerking 'het belangrijkste werk dat u ooit zult doen, ligt binnen de muren van uw eigen huis'.
En besef ik dat achter de vele mannen die wel bij hem aan tafel schuiven, een vrouw, staat.
Je ogen sluiten voor deze wederzijdse afhankelijkheid, is gelijk aan een mol die een zonnebril opzet.
Het succes van de één, is uiteindelijk het succes van de ander.
En dat deze mannen juist vaak dankzij hun vrouw zijn waar ze nu zijn.
Hierbij moet ik denken aan iemand, F. volstaat, die uiteindelijk het vaakst bij Pauw en Witteman aangeschoven was.
Die door zijn nog eigen vrouw 'een vrijgezel met een gezin' werd genoemd.
En zeker, ook als ik door de ogen van Pauw kijk, een man 'van betekenis' genoemd kan worden.
Maar wat een hoge prijs wordt er betaald voor een dergelijk label.
Bij deze houd ik mijn vingers op de knip.
En vele vrouwen met mij.


Afbeelding: Wikipedia
Uitspraak: Harold B. Lee 
Tweet: http://www.elsevier.nl/Cultuur--Televisie/achtergrond/2014/8/Ophef-Jeroen-Pauw-zegt-dat-vrouwen-weinig-betekenen-1582547W/