zaterdag 23 augustus 2014

Wie wil dat nou niet....


Meestal laat ik de krant op zaterdagmorgen liggen tot een later tijdstip maar gezien het onderwerp, dat snappen jullie wel, dit keer dus niet.
Heerlijk artikel. Lekker om zo de dag te beginnen.
Vooral de tips onder het kopje '50-plus? Kies kwaliteit' vond ik leuk, maar ik moest er tevens vreselijk om lachen.
Daar kan het nog wel eens aan schorten, aan dat laatste, kwaliteit.

Eerst maar even paar tips uit het artikel waar ik mezelf helemaal in kon vinden:

Let extra goed op je gezondheid. 
Rook niet, eet gezond, wees matig met alcohol (drink geen alcohol), 
beweeg, slaap genoeg, blijf actief. 

En ook, zeker in het licht van de overgang en mijn boekje waar ik het onlangs over had, deze:

Accepteer niet dat je na de overgang 'nu eenmaal' 10 kilo aankomt.
 Stel een grens en stop met snoepen zodra je die passeert.

Gelukkig heb ik die 10 kilo nooit geaccepteerd, en wat er niet aan komt, hoeft er ook weer niet af.
Wel had ik voor mezelf een grens gesteld van 2 kilo extra op mijn standaard gewicht (heb ik dat voorbeeldje al eens met jullie gedeeld?) voor vakantie- en feestdagen en dat soort ongein dagen.
Maar uiteindelijk, daar komt het uiteindelijk toch altijd weer op neer, voel ik me ondanks die twee kilo extra, me toch niet lekker in mijn vel zitten. Daarnaast is er de angst, dat als ik die twee kilo nu wel accepteer, ik grenzen ga verleggen, die misschien wel blijf verleggen, om dan opeens tot de ontdekking te komen dat ik ongemerkt toch naar de 10 kilo ben gegroeid. Wel is het zo dat met het ouder worden, ik me veel meer moet inspannen om op gewicht te blijven, maar daar heb ik onder andere mijn kleine vriendje voor.

En dan de tips, waar ik het wat moeilijk mee heb:

Let bij het kopen van kleding op kwaliteit.
 Liever een goed t-shirt van 40 euro, dan vier flodderige van 10 euro. 
De tijd dat alles leuk staat, is voor bij. 
Bezuinig niet op schoenen, tassen en de kapper.



Ik denk mijn laatste tas aankoop. Moest zo vreselijk lachen toen ik hem zag hangen. Kon hem niet weerstaan. Zal de reacties van thuis maar niet met jullie delen. Wees gerust, ik ben er nog niet mee op stap geweest, al heb ik hem trouwens wel al gebruikt bij een toespraak, dus in die zin heeft hij zijn dienst al bewezen. Maar de tijd dat alles leuk staat, dat die tijd voor bij is, dat klopt wel aardig. Het bezuinigen op slaat natuurlijk op het niet bezuinigen op kwaliteit en helaas niet op de hoeveelheid.
Ik geloof dat mijn man er geen problemen mee zou hebben, dat ik zou kiezen voor de bedoelde kwaliteit, want dat zou aardig opruimen. En laat dat nou niet mijn sterkste punt zijn. Daarnaast, je weet nooit, ik zou toch ook zomaar nog een kleindochter kunnen krijgen die......