zondag 5 juli 2015

Als de morgen nooit komt...


Als ik had geweten dat ik je niet meer zou zien, 
had ik in je slaap naar je gekeken,
ik had je inniger geliefkoosd en de Heer gesmeekt je te beschermen.
Als ik had geweten dat ik je voor de laatste keer de deur had zien uitgaan,
had ik je gezoend en geliefkoosd, 
en je teruggeroepen om je nogmaals te zoenen en te liefkozen.
Als ik had geweten dat ik je voor het laatst had horen bidden,
nam ik elk gebaar, elke blik, elke glimlach en elk woord van je op,
zodat ik er later, dag na dag, naar kon luisteren.
Als ik had geweten dat dit de laatste keer was,
zou ik een minuutje of twee nemen om je te zeggen hoeveel ik van je hou, 
en er niet van uitgaan dat je dat wel wist.
Als ik wist dat dit onze laatste keer was, ons laatste samenzijn,
zou ik de hele dag aan je zijde zijn, en niet denken
dat het vandaag niet hoefde, omdat ik dat altijd later nog wel kon doen.
Want er komen nog zoveel dagen om het beter te doen
en een tweede kans om het juiste te doen.
En stellig, er komen nog genoeg dagen om 
‘Ik hou van je’ te zeggen.
En stellig, er komt nog wel een kans om elkaar te vragen: 
‘Is er iets wat ik voor je kan doen?’
Maar in mijn geval is die er niet!
Want jij bent er niet meer. 
Vandaag is de laatste dag die we hebben — ons vaarwel.
Daarom wil ik je zeggen hoeveel ik van je hou.
En ik hoop dat je dat nooit vergeet.
Niemand, jong of oud, heeft de belofte van morgen.
Vandaag is misschien je laatste kans 
om de hand van je geliefde vast te houden 
en al je gevoelens te tonen.
Waarom tot morgen wachten als het vandaag kan?
Want als de morgen nooit komt, 
zul je er de rest van je leven spijt van hebben
Dat je geen tijd hebt uitgetrokken voor een glimlach, 
een gesprek, een liefkozing, een kus.
Omdat je het te druk had om die persoon te geven 
wat later hun laatste wens bleek te zijn.
Dus liefkoos vandaag degene die je liefhebt, 
je vrienden en familie, 
en fluister in hun oor hoeveel je van ze houdt 
en in hun gezelschap wilt zijn.
Neem de tijd om te zeggen:
‘Het spijt me’,
‘Alsjeblieft’,
‘Vergeef me’,
‘Dankjewel’,
Of zelfs,
‘Het geeft niet’,
‘Het is al goed’,
Dan zul je, als de morgen nooit komt, 
geen spijt krijgen van vandaag.
Het verleden komt niet terug 
en de toekomst zal misschien niet komen!



'Als de morgen nooit komt' gebaseerd op een gedicht van Norna Cornett Marek
Afbeelding: nl.anawalls.com