zondag 30 mei 2021

Nationaal Park De Biesbosch


En weer zijn we al wandelend een stukje opgeschoven. Weliswaar maar een klein stukje, wat kwam door de kleine beentjes in ons midden. 



Laat je niet misleiden door de foto's die een en al rust uitstralen. Wat je niet ziet is bijvoorbeeld de Sterrenwacht, en het grote grasveld ernaast waar volop gebruik van werd gemaakt. En dan heb ik het nog niet gehad over de geuren van de barbecues die onze kant uitkwamen. 




Hier zijn wij de hoek omgegaan. Even ervoor, doordat de zon op het water scheen, zagen we nog een  groep grote vissen zwemmen. 




Dit is allemaal wandelgebied. Dwars door het veld over een gemaaid pad of over een verharde weg. 




Er overheen of onderdoor, beide is mogelijk. Maar doe het dan wel rond deze tijd van het jaar. Later in het jaar is het water vol gegroeid met allerlei waterplanten wat het kanoën er niet gemakkelijker op maakt. Ik spreek uit eigen ervaring. Wat die kano betreft, ik deel nog wel een foto. Is een dingetje tussen manlief en mij. 




Er zijn genoeg mogelijkheden om van het (verharde) pad af te raken. 




Tijdens onze wandeling kruisten wij ook stukken van Het Beverbos en delen daar om heen zoals deze Schuilhut. Ik had de kleinkinderen verteld dat er in dit gebied bevers woonden en dat ze hun eigen huis bouwden die een burcht wordt genoemd. En dat wij ons nu ook in een soort burcht bevonden.  




Ook las ik hun dit bordje voor dat hier hing. Zegt de oudste van het stel: ''Ik wist niet dat bevers Nederlands konden schrijven". Genieten op griffel niveau. 




Hier heeft men een beverburcht nagebouwd. Uiteraard gingen wij ook een kijkje nemen. De kleinkinderen vroegen ook aan opa of hij mee ging de beverburcht in. Daar had manlief niet zoveel zin, dus zei hij dat hij een beetje bang was. Zegt de oudste van het stel, vijf jaar is ze: ''Ik houd je hand wel vast opa".  Daar gaan ze, die van vijf voorop. 




Behalve dat het leuk is om met de kinderen naar het Beverbos te gaan en/of de speciale bever route te lopen is hier nog veel meer te doen. Dit is de steiger tegenover het Biesboschcentrum Dordrecht
Wij zijn slechts langs gelopen. Ondertussen is het verbouwd, maar zelf hebben we het resultaat van deze verbouwing nog niet gezien. Dit alles loopt niet weg, en wij ook niet. 




Zicht op de zwemvijver met in de verte het zandstrand. Afgelopen winter heb ik hier nog geschaatst.