donderdag 10 juni 2021

Milieuvervuiling


Een tijdje terug las ik een artikel waarin onder andere het volgende werd gezegd: "Honderden ministeries en programma's beschermen verschillende belangen, maar welke beschermt het gezin? Zou van alle milieuproblemen het gezin niet de eerste moeten zijn?" 

Wat mij trof was het woord milieuprobleem. Dit woord had ik zelf nog nooit eerder in verband gebracht met het gezin, eerder met de vervuiling van de lucht of die van de grond. 


Ook had ik het woord milieuprobleem niet direct in verband gebracht met ons vrouwen. Maar na dit artikel te hebben gelezen dat gaat over dat een op de tien vrouwelijke studentes slachtoffer is van verkrachting tijdens studie kreeg ik het woord milieuproblemen niet meer uit mijn hoofd.  

Hieronder wat cijfers om aan te geven hoe vervuild onze omgeving is. 

Volgens Statistieken seksueel geweld is 1 op de 8 vrouwen en 1 op de 25 mannen ooit verkracht in Nederland. Jaarlijks zijn er 100.000 slachtoffers van seksueel geweld. 

Seksueel geweld, zoals verkrachting, is een kleurstaal van de kleurenwaaier seksuele intimidatie, wat een groot spectrum aan gedragingen omvat. Zo is straatintimidatie ook een staal van deze waaier.  

Bijna de helft van alle Rotterdamse vrouwen wordt op straat lastiggevallen

Ruim helft van vrouwen in Amsterdam geïntimideerd op straat

Een op drie Tilburgers op straat lastiggevallen 

Ik had bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor Groningen, Maastricht, mijn eigen stad, of een of ander willekeurig dorp. Dit geeft alleen maar hoe groot en hoe algemeen dit probleem is. 

Deze cijfers liegen er niet om, ondanks dat deze steden zich hebben aangesloten bij het programma VeiligeSteden voor vrouwen en meisjes  om op die manier te proberen "het geweld tegen meisjes en vrouwen in de openbare ruimte en tijdens het uitgaan aan te pakken". 

Op de werkvloer heeft 1 op de tien werknemers wel eens te maken met seksuele intimidatie, Daarnaast, wie kent niet de verhalen van seksueel misbruik in de kerk en in de sport? En dan heb ik het nog niet eens gehad over internet. 

De kleurenwaaier van seksuele intimidatie is ondertussen zo dik geworden dat het lastig kiezen is qua onderwerp. Iedereen die wel eens in een verfwinkel heeft gestaan weet dat er een heleboel kleuren wit zijn. Wanneer ik denk aan wit, dan denk ik aan onschuld. Maar veel van deze wit tinten zijn niet zo wit als je denkt. Leg er maar eens spierwit naast. Dat is ook het probleem van seksuele intimidatie. Sommige gedragingen zien er op het eerste gezicht onschuldig uit, maar uiteindelijk valt het binnen de waaier seksuele intimidatie. Vandaar ook Wat is seksuele intimidatie? Op deze site vind je een lijstje van gedragingen die hier onder vallen. Het is goed om dat zo benoemd te zien staan. Nu nog met z'n allen kleur bekennen. 

Geweld, intimidatie of hoe je het ook wilt noemen, tegen vrouwen, op wat voor manier dan ook, blijkt eerder regel dan uitzondering te zijn. Maar waar we misschien niet zozeer bij stil staan is dat geweld achter de voordeur de meest voorkomende vorm van geweld is. Kom ik toch weer uit bij het gezin en dat brengt me tevens bij mijn laatste cijfer. In Nederland sterft elke 10 dagen een vrouw als gevolg van huiselijk geweld. 

In 94% procent van alle gevallen van seksueel geweld is een man de dader. Dat zet hem als grootste milieuvervuiler op 1. 


Wanneer staat hij op om dit probleem aan te pakken?



Afbeelding man: Milieuvervuiling is wel degelijk een probleem