vrijdag 8 december 2023

De wereld heeft uw licht nodig

Ja, ik weet het, ik loop een week achter als het gaat om #VerlichtDeWereld dat dit jaar "zich richt op het verspreiden van vriendelijkheid, net zoals Jezus dat deed". 




Normaal gesproken, door de jaren heen, ben ik altijd in de weer geweest met aftellen tot Kerst, maar op de één of andere manier lukt het mij niet dit jaar gewoon niet. Waarom nu dan toch stil staan bij #VerlichtDeWereld? Dat heeft alles te maken met onze leesopdracht van deze week dat staat in het teken van Openbaring 1-5 en de volgende tekst:

En ik keerde mij om, om te zien de stem, die met mij gesproken had; 
en mij omgekeerd hebbende,
zag ik zeven gouden kandelaren;
En in het midden van de zeven kandelaren Een, den Zoon des mensen gelijk zijnde,
bekleed met een lang kleed tot de voeten, 
en omgord aan de borsten met een gouden gordel;

Eén van de commentaren die ik had op dit stuk was deze: "Kandelaren dragen het licht, ze scheppen het niet. Hun taak is te zorgen dat de mensen er gebruik van kunnen maken, niet om het tot stand te brengen. Door dus zeven kandelaren te gebruiken om de zeven gemeenten uit te beelden aan wie Johannes raad gaat geven, toont de Heer dat zijn gemeente op aarde zijn licht tot de wereld moet brengen. Christus is het Licht der wereld". 

"Kandelaren dragen het licht, ze scheppen het niet", wat me deed denken aan het volgende gedicht.

The Torch Bearer

The God of the High Endeavor
Gave me a torch to bear.
I lifted it high above me
In the dark and murky air;

And straightway with loud hosannas
The crowd proclaimed its light
And followed me as I carried my torch
Trough the starless night,

Till drunk with people's praises
And mad with vanity
I forgot 'twas the torch they followed
And fancied they followed me.

Then slowly my arm grew weary
Upholding the shining load
And my tired feet went stumbling
Over the dusty road.

I fell with the torch beneath me.
In a moment the light was out.
When lo! from the throng a stripling
Sprang forth with a mighty shout,

Caught up the torch as it smoldered
And lifted it high again,
Till fanned by the winds of heaven,
It fired the souls of men.

And as I lay in the darkness
The feet of the trampling crowd 
Passed over and far beyond me,
Its paeans proclaimed around,

And I learned in the deepening twilight
The glorious verity,
'Tis the torch that the people follow,
Whoever the bearer may be.

Met als aanvullend commentaar: 'Laat zo uw licht schijnen voor de mensen', niet zodat ze die zien en u bewonderen, maar 'opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken'. Ondanks dat wij niet het Licht zijn, wordt van ons wel gevraagd de drager ervan te zijn, en ja, zeker in deze maand, dan kun je niet heen om #VerlichtDeWereld. 



"Hold up your light"
KateLeeArt


Gedicht: Auteur onbekend