Nog even en mijn reis door de Leer en Verbonden zit er op aan de hand van het thema dat God Zijn kinderen in alle landen van de wereld lief heeft. Misschien dat je dit niet meer specifiek weet, maar dit is de eerste regel uit de proclamatie over de herstelling. Deze proclamatie herdenkt dat de Vader en de Zoon in 1820 aan Joseph Smith zijn verschenen. Hieronder zie je een lesboek, met dit verschil dat ik hem in het Nederlands heb en digitaal. De eerste les uit dit lesboek stond in het teken van de proclamatie over de herstelling.
Afgelopen week stond onze leesopdracht in het teken van onder andere Leer en Verbonden 134. Door deze afdeling moest ik terugdenken aan ons oude lesboek van de Leer en Verbonden en de woorden kerkgeschiedenis. Zoals je aan het kaft kunt zien zit het grote verschil tussen beide boeken niet in dat het woord 'kerkgeschiedenis' weggelaten is, maar dat de Heer zegt "Kom dan en volg Mij". Het grappige is echter, dat ik nu meer dan ooit bezig met kerkgeschiedenis.
In al mijn jaren dat ik door de Schriften ben gegaan, ben ik altijd meer 'leerstelling emotioneel' bezig geweest dan 'leerstellig kerkgeschiedenis' gerelateerd. Op dit moment denk ik daardoor 'waar ben ik aan begonnen' toen ik besloot om door de Schriften te reizen en daar ook nog verslag van te doen. Ik voel mij op dit moment net als toen met president Nelson. Hij onderwees zoveel dat ik het niet meer kon bijbenen. Ik heb toen samenvattingen gemaak. In eerste instantie voor mijzelf, die later als soepjes op mijn blog terecht zijn gekomen.
Dit soepjes gevoel van toen heb ik nu met Leer en Verbonden 134. Door wat ik al lezend over deze afdeling tegen kwam zag ik even door de bomen het bos niet meer. In het het licht van mijn jaarthema "dat God zijn kinderen in alle landen van de wereld liefheeft" begin ik met vers 12 uit deze afdeling.
"Wij geloven dat het gerechtvaardigd is
om het evangelie tot alle volken van de aarde te prediken
en de rechtvaardigen te waarschuwen om zichzelf van het verderf van de wereld te redden;
wij geloven echter niet dat het juist is om ons in te laten met lijfeigenen,
hun het evangelie te prediken of hen te dopen tegen de wil en wens van hun meester..."
LV 134:12
In dit vers wordt aan de ene kant gesproken over het evangelie aan alle volken van de aarde te prediken, dat een terugkerend thema in de Leer en Verbonden is. En aan de andere kant, als het gaat om slaven, dat niet te doen zonder toestemming van zijn eigenaar.
Normaal gesproken, als ik ergens langer stil bij wil staan zoals met de Kirtland tempel, dan sla ik mijn tent op. Dat wil ik nu niet doen, maar zoals jullie kunnen zien heeft dit logje cijfer 1 gekregen, wat betekent dat er zeker één of meer delen zullen volgen. De informatie die ik heb, zie het als ingrediënten, zal ik zo tussendoor met jullie delen. Er een soepje van maken laat ik aan jullie over. Misschien dat ik één van die ingrediënten zelfs door laat lopen tot in het Oude Testament omdat ik opnieuw niet om die 'vervloekte' Cham heen kan. Daarnaast, in hoeverre kan ik Leer en Verbonden 134 los zien van afdeling 101. In beide afdelingen wordt gesproken over overheden en wetten. Hierbij denk ik aan deze verzen uit de Leer en Verbonden:
"En voorts zeg Ik tot u, hen die door hun vijanden zijn verdreven:
Het is mijn wil dat zij blijven aandringen op schadeloosstelling en verlossing,
uit de handen van hen die als regeerder zijn gesteld en met gezag over u bekleed zijn -
overeenkomstig de wetten en grondwet van het volk,
die Ik tot stand heb laten brengen, en die moeten gehandhaafd
omwille van de rechten en bescherming van alle vlees,
overeenkomstig rechtvaardige en heilige beginselen;
opdat eenieder in leer en beginsel met betrekking tot de toekomst
zal handelen volgens de morele keuzevrijheid die Ik hem heb gegeven,
opdat eenieder op de dag van het oordeel
rekenschap verschuldigd zal zijn van zijn eigen zonden.
Daarom is het niet juist dat enig mens andermans slaaf is."
LV 101:76-79


