vrijdag 19 maart 2021

Eiland van Dordrecht

Vandaag gewandeld op de Tongplaat en Zuidplaatje. Onze auto hebben we neergezet op de parkeerplaats bij de Zuidhaven. Vanaf deze parkeerplaats is het dan een klein stukje lopen naar 'boven'. Wanneer je boven bent aangekomen kun je zo het wandelpad oplopen. Wanneer je op het wandelpad bent kun je ervoor kiezen om het pad links te volgen, dan loop je langs de rivier, of het pad rechts, dat beneden langs de dijk loopt. Uiteindelijk maakt het niet uit of je nu links of rechts begint, want het is in wezen gewoon een rondwandeling. Wij hebben ervoor gekozen om links te beginnen.

De foto's staan in volgorde van zoals wij gelopen hebben

Doorkijkje vanuit een boom

De Tongplaat is een onderdeel van de Dordtse Biesbosch.

De rivier aan de linkerkant is de Nieuw Merwede.

Het mooie van dit pad is dat er allemaal leuke inhammetjes zijn, maar vooral de bomen langs dit pad maken het speciaal.

Datzelfde geldt voor de wortels van deze bomen.

Je vindt hier ook een zandstrand met meer dan genoeg schelpen om te bewonderen.
Echt een plek om even helemaal tot rust te komen. Voeten in het water, nu dan nog niet, maar later in het jaar moeilijk te weerstaan

Aan het eind van dit pad, pas een stuk na de omgevallen takken, kun je opnieuw kiezen uit links en rechts.

Je bent dan aangekomen bij dit bankje. Linksom zijn nog twee bankjes. Een van de bankjes heeft een klein koperachtig plaatje. Op dit plaatje staat 'Arie's trouwbankje' met een datum erop. Leuk om te zien. Het andere bankje was bezet. Of dit bankje misschien ook een plaatje heeft, dat is voor ons nog even een vraag. Leuk om daar een volgende keer naar te kijken. Rechtsaf is alweer de weg terug.

Wij gingen linksaf, langs de twee bankjes en volgden toen het pad recht door. Om tot de ontdekking te komen dat het een doodlopend pad was. Misschien was het officieel niet eens een pad. En opnieuw weer het water.

Dus weer terug, langs de drie bankjes, en dan nu alsnog rechts, wat een recht pad is tot aan de bomenrij in de verte. Een stukje terug op dit pad, dus nog voor de splitsing, aan de rechterkant van dit pad, zijn allemaal sporen te zien van bevers die zich te goed hebben gedaan aan de bomen daar. Niet alleen dat, je kan je ook zo voorstellen, aan de paden die door hun zijn gevormd, dat ze zo ook hun eigen glijbaan in de modder hebben.

We zijn nu bijna over de helft van de rondwandeling. Je kunt het pad rechtdoor blijven vervolgen, maar zoals je aan de foto kunt zien, je kan hier ook naar links.

Aan het eind van dit pad is een vogelkijkhut. Ook wij hadden een verrekijker bij ons, maar die viel in het niet bij wat wij allemaal voorbij zagen komen. Dan heb ik het nog niet gehad over de lenzen en statieven die we onderweg zagen. Met andere woorden, ben je een een liefhebber van vogels dan kun je je hart hier zeker ophalen.

Blik vanuit de vogelkijkhut

Hier zijn we alweer op het pad terug. Dit pad kun je ook nemen als je rechtstreeks naar de vogelkijkhut wil. Dan gelijk aan het begin van de wandeling naar rechts gaan

Uitzicht over de polder vanaf dit pad.

Bijna aan het eind van het pad, katjes. Zacht wit tegen een prachtige blauwe lucht.