zondag 3 oktober 2021

21 stappen


Alweer even geleden dat deze foto werd gemaakt. De maanden zijn me, weer, door de vingers geglipt, althans wat dit blog betreft, waardoor een aantal foto's van de afgelopen tijd zijn blijven liggen.  Daarbovenop heeft mijn laptop de geest gegeven. Ik gebruik nu de laptop van manlief, maar dat is voor nu toch 'enigszins' onbekend terrein, hij werkt namelijk met een heel ander besturingssysteem dan dat ik gewend ben. 



Dit is niet mijn mooiste foto die ik heb, maar dat heeft niets met deze omgeving te maken. Het was een niet zo'n zonnige dag, maar desondanks prachtig genoeg om er heerlijk met de fiets op uit te trekken. Tijdens onze rit kwamen wij een prachtige recreatieplas 't Nije Hemelriek in Gasselte tegen, een klein plaatsje in de provincie Drenthe. Uiteraard moesten er foto's worden gemaakt, een filmpje voor de kinderen van wat wij aan het doen waren en waar. 

En dan zie je dit. Dit afval. Naast de boom zie je rechts een vuilnisbak staan. Wanneer je beter kijkt naar de foto, dan zie je dat om de zoveel meter verspreid rond deze plas afvalbakken staan. Maar voor sommige mensen, ik heb mijn stappen geteld van het afval naar de vuilnisbak, is 21 stappen al te veel. 21 stappen!!! Helaas bleek later dit geen uitzondering te zijn toen wij na een dag zwemmen met kinderen en kleinkinderen op de parkeerplaats kwamen. Te veel rotzooi om daar mijn foto's aan vuil te maken. 

Men heeft de mond vol over het milieu en de wereld bewaren voor onze kinderen. Maar als je al niet in staat bent om deze 21 stappen te zetten, dan zie ik het wat dat betreft somber in. En dit is echt geen uitzondering. "Geschat wordt dat in Nederland zo tussen de 35 en 140 miljoen kilo zwerfafval per jaar op straat of in het groen belandt. En het opruimen ervan kost de overheid bijna 200 miljoen euro per jaar."

Iets om stil bij te staan. Hopelijk dan wel naast een afvalbak.