vrijdag 25 november 2022

Hoe de beginselen in Jona en Micha voortborduren op



Zo ziet onze inleiding op de leesopdracht er ongeveer elke week uit. Vast terugkerend thema is de opmerking: 'Schrijf uw ingevingen op". In de periode dat ik ziek was heb ik dat volop gedaan. Op dit moment minder, want ja, dit blog zit op mijn schouder. Ik ben maandag begonnen met hoofdstuk 1 en drie dagen later nog steeds. Een beetje zoals Jonas die drie dagen doorbracht in de walvis. Wil ik verder kunnen gaan met mijn Schriften dan moet ik mij ook maar laten uitspugen en mij overgeven aan de gedachten die ik heb. 




In het seminarie lesboek kwam ik de volgende opmerking tegen: "Voor iemand die geleerd heeft om christelijke liefde voor alle mensen te hebben, kan Jona's houding bijna ongelooflijk lijken. Maar voor een Israëliet die had geleerd dat hij tot het uitverkoren volk behoorde, en dat de heidenen verdorven waren en daarom niet aanvaardbaar voor God, was Jonas houding begrijpelijker. Hoewel verrassend, omdat we een andere reactie van de profeten van de Heer verwachten, was de reactie van Jona heel menselijk."

Ik kan deze opmerking niet los zien van waar ik het de afgelopen tijd over het gehad op dit blog. "Vergeet alles wat ik heb gezegd of wat president Brigham Young heeft gezegd, etc..." Wat als Jona mijn profeet was geweest? Wat als ik in de tijd van Brigham Young had geleefd? Wat als...

"In januari en februari 1852 gaf Brigham Young twee toespraken in het orgaan van de wetgevende macht in Utah. Hij kondigde aan dat zwarte mannen van Afrikaanse afkomst van het priesterschap werden uitgesloten (Ras en het priesterschap, punt 9)." Brigham Young zei toen onder andere dat hij geloofde in slavernij. Dat terwijl er in de Leer en Verbonden 101:79 staat: "Daarom is het niet juist dat enig mens andermans slaaf is." Interessant is ook het vers daar voor (78): "Overeenkomstig de wetten en grondwet van het volk, die Ik tot stand heb laten brengen, en die moeten worden gehandhaafd omwille van de rechten en bescherming van alle vlees, overeenkomstig rechtvaardige en heilige beginselen." Omwille van de rechten en bescherming van alle vlees! Zoals ik het begrijp wordt hier niemand uitgezonderd. 

Net als Jona's houding bijna ongelooflijk lijkt, zo lijkt mij ook de houding van Brigham Young onbegrijpelijk. Sommigen willen zelfs zo ver gaan dat ze de naam van de Brigham Young Universiteit willen veranderen. Ouderling Dallin H. Oaks heeft aan de Brigham Young Universiteit een toespraak gegeven. In deze toespraak gaat hij in op deze wens tot naamsverandering. Maar niet alleen dat, hij heeft het ook over het uitbannen van racisme, Black Lives Matter, en dat het bij God in de gunst staan niets te maken heeft met de kleur van je huid, maar met je toewijding aan God. Ergens in deze toespraak haalt hij ook nog een uitspraak aan van Winston Churchill die zegt: " Ik ben er vrij zeker van, dat als we een ruzie beginnen tussen het verleden en het heden, we zullen ontdekken dat we de toekomst hebben verloren."




Uiteindelijk werd Jona over boord gegooid, en zo zijn er al vele uitspraken uit het verleden over boord gegaan. Over het waarom Jona niet naar Nineveh wilde gaan kunnen we het volgende lezen: "Ach, Here, heb ik dat niet gezegd, toen ik nog in mijn land was? Daarom heb ik het willen voorkomen door naar Tarsis te vluchten, want ik wist, dat Gij een genadig en barmhartig God zijt, lankmoedig, groot van goedertierenheid (Jona 4:2-4). Ik heb geen idee wat Brigham's Youngs beweegredenen zijn geweest. Wel weet ik dat hij ook een kind van zijn tijd was. Waar ik wel zeker van ben is, dat ik geen ruzie wil maken over het verleden, maar mij bezig wil houden met het heden, opdat ik niet, doordat ik bezig ben met het verleden, mijn eeuwige toekomst verlies. Zoals ik al eerder zei "mijn ervaringen met de Heer overstijgen het onderwerp."

Tot slot nog deze opmerking uit hetzelfde seminarieboek: "Jona's daden weerspiegelen mogelijk de vijandige gevoelens en houdingen die sommige Israëlieten jegens de heidenen koesterden. Het getuigenis van het boek van Gods barmhartigheid aan de Ninevieten weergalmt de boodschappen van oudtestamentische profeten die onderwezen over Gods zorg voor mensen buiten Israël, en het voorafschaduwt de toekomstige opname van de heidenen in de kerk in nieuwtestamentische tijden." 


Foto van het beeld dat het in het water werd gegooid: NOS.nl, afbeelding Jona: thechurchofjesuschrist.org