donderdag 29 februari 2024

2. Context

 

An Ensign for the Nations


"En nu, dit zijn de woorden: Aldus zegt de Here God;
Zie ik zal mijn hand opheffen tot de andere volken
en mijn standaard oprichten voor het volk;"
2 Nephi 6:5

De vraag waar het om draait is natuurlijk wat er bedoeld wordt met de Ensign, de standaard, die opgericht is voor het volk. Zoals je onder het kopje Bible Facts kunt lezen is het "Jezus Christus, 'de wortel van Isaï' die in de laatste dagen zal staan als een vaandel van het volk voor de vergadering van Israël". Met andere woorden, Christus is het vaandel, de koperen slang, naar wie wij behoren op te kijken. Op zich is dit al een prachtig onderwerp om iets over te schrijven, maar daar dit stukje context heet, neem ik een andere afslag. 

Die andere afslag heeft alles te maken met het kopje Gathers. Gathers staat voor verzamelt. "In de laatste dagen zal de Heer het verstrooide Israël verzamelen. Hij is dit werk begonnen door zijn gezag en zijn kerk te herstellen, en door zijn dienstknechten te sturen om het evangelie te prediken. Ze nodigen mensen uit om bij elkaar te komen door Jezus te aanvaarden, Hem te gehoorzamen, verbonden te sluiten en in ringen van Zion in hun eigen land bijeen te komen. Het Boek van Mormon en De Kerk van Jezus Christus zijn symbolische vaandels voor alle volken op aarde. Tot het verzamelwerk behoren ook de verordeningen die voor overleden voorouders worden verricht."

"De Kerk van Jezus Christus is een symbolische vaandel voor alle volken op aarde." In mijn schriften heb ik het volgende commentaar hierop: "Als onderdeel van de vervulling van deze profetie is het evangelie hersteld in de Verenigde Staten van Amerika, één van de andere volken (LV 109:60). De herstelde kerk is de standaard voor het volk die de Heer heeft opgericht. Mensen uit alle natiën zullen zich in de laatste dagen om die standaard heen scharen (1 Nephi 22:11-12, Jesaja 2:2-3,11,12). 

Vraag mij niet van wie dit commentaar is. Ik ben een knipper en een plakker. Puur voor mijzelf deze opmerking in mijn schriften genoteerd. Al denk ik dat jullie mij ondertussen goed genoeg kennen dat ik ernaar streef, dat, wanneer ik iets deel, jullie ook laat weten waar ik het vandaan heb. Maar in dit geval, vanwege de context, deel ik dit zonder verwijzing. Het commentaar is langer, maar ik denk dat dit volstaat. Wel wil ik nog een vraag uit dit commentaar halen, wat ik niet los kan zien van mijn rode draad "Allen zijn voor God gelijk" en dat is deze:

"Wat maken deze leringen je duidelijk over Jezus Christus
en de gevoelens die Hij voor alle mensen heeft?"