zondag 28 juli 2024

Vertel je verhaal: Familie Martins

 

In mijn planning stond het verhaal van Ahmad S. Corbitt maar hij moet toch nog even wachten. Onlangs bespraken we namelijk in onze vrouwenorganisatie een toespraak die ging over het belang van vertrouwen op de Heer. In mijn voorbereidingen kwam ik een uitspraak tegen van ouderling Richard S. Scott die dit over vertrouwen zei: "Vertrouwen betekent gewillig gehoorzamen zonder vanaf het begin het einde te kennen." In het licht van 'Vertel je verhaal' kan ik niet heen om het verhaal van familie Martins.

De familie Martins, van Afrikaanse afkomst, lieten zich in 1972 dopen. In de periode voor zijn doop vroeg Helvicio naar de rol van zwarte mensen in onze kerk in die tijd. De Martins kregen te horen dat zwarte mannen van Afrikaanse afkomst uitgesloten waren van ordening in het priesterschap. Desondanks weerhield hen dat niet om lid van de kerk te worden. Ouderling Helvicio zei er zelf dit over: "We hadden de waarheid gevonden en niets kon ons ervan weerhouden ernaar te leven. Wanneer de Geest je vertelt dat het evangelie waar is, hoe kun je dat dan ontkennen?"

Op een gegeven moment kreeg hun oudste zoon, Marcus, zijn patriarchale zegen waarin gezegd werd dat hij het evangelie zou prediken. Hoewel de priesterschapsrestrictie Marcus er in die tijd van weerhield om een voltijdszending te vervullen, openden zijn ouders een zendingsspaarrekening. Na de openbaring op het priesterschap, die de priesterschapsrestrictie ophief, was Marcus het eerste kerklid van Afrikaanse afkomst dat op zending ging. "Vertrouwen betekend gewillig gehoorzamen zonder vanaf het begin het einde te kennen."

In 1975 werd er aangekondigd dat er een tempel gebouwd zou worden in São Paulo, Brazilië . "Heiligen in heel Latijns-Amerika waren dolblij met de aankondiging. Destijds werd van de leden verwacht dat ze een derde van de kosten van een nieuwe tempel zouden opbrengen. Omdat zovelen zo weinig hadden, brachten de leden buitengewone offers om geld in te zamelen." Zuster Martins verkocht haar sieraden. Broeder Martins was actief als lid van het publiciteitscomité voor de tempel. De familie Martins bracht deze offers hoewel ze ervan uitgingen dat ze zelf niet in de gelegenheid zouden zijn om de verordeningen van de tempel te ontvangen. En zij waren niet de enigen die dergelijke offers brachten, zoals we kunnen lezen in de verhandeling van 'Ras en het priesterschap': "Naarmate de constructie van de tempel vorderde, werden de kerkelijke autoriteiten geconfronteerd met getrouwe zwarte en halfbloed mormonen die financieel of anderzijds hadden bijgedragen tot de bouw van de tempel, een heiligdom dat ze na de voltooiing niet mochten betreden. Naast deze offers werden de leiders van de kerk geraakt door de bekering van duizenden Nigerianen en Ghanezen in de jaren zestig en zeventig." Kerkleiders ontvingen een stortvloed van brieven van ongedoopte bekeerlingen in Nigeria en Ghana. "Vertrouwen betekent gewillig gehoorzamen zonder vanaf het begin het einde te kennen."

Na de openbaring op het priesterschap was dit de reactie van familie Martins: "Ik kon mijn emoties niet meer bedwingen. Rudá en ik gingen naar onze slaapkamer en knielden neer om te bidden. We huilden en dankten onze Vader in de hemel voor een gebeurtenis waar we alleen maar van gedroomd hadden. De dag was werkelijk aangebroken, en nog wel in onze aardse proeftijd." Helvécio werd plaatselijk priesterschapsleider en werd uiteindelijk als lid van het Tweede Quorum der Zeventig geroepen. Helvécio was de eerste zwarte Afrikaan die werd geroepen als algemeen autoriteit van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. 

Marcus Martins zei later over deze gebeurtenissen dat "de openbaring uit 1978 niet alleen gaat over zwarten die het priesterschap ontvangen, maar eerder over een bevestiging van Bijbelse principes dat iedereen gelijk is voor God. De openbaring bevestigt opnieuw - nu we president Nelson zien met het thema 'Wees één - dat wat deze eenheid tot stand brengt, de erkenning is dat we allemaal gelijk zijn. We kunnen niet één zijn als we onszelf als verschillend beschouwen - racistisch, taalkundig, etnisch, economisch of wat dan ook. Nee, we moeten ons als gelijken zien, zonen en dochters van God."

"Een bevestiging van Bijbelse principes." Iets wat ons allemaal aangaat. En zo loopt het ene verhaal over in het andere verhaal. 



São Paulo tempel in Brazilië