donderdag 4 januari 2024

Dag bij dag

 

Dat ik nu een blikje deel, betekent niet dat ik geen stof heb om over te schrijven. Integendeel. Het heeft eerder te maken met de chaos in mijn hoofd waar ik eerst wat meer orde in wil scheppen. Denk nu niet dat chaos iets negatief is, want dat is het niet. Integendeel. Want wanneer ik aan chaos denk, moet ik gelijk ook aan het scheppingsverhaal denken. 


Wanneer heb jij voor het laatst heerlijk gekliederd?

"Alles in ons leven uitzoeken kan onmogelijk lijken als we omringd zijn door chaos.
Maar houd vast aan deze waarheid: 
elke prachtige creatie in dit universum begon met een staat van chaos,
of ongeorganiseerde materie."

Misschien denken jullie nu dat ik het opnieuw over de Bijbel ga hebben. Dat ben ik eigenlijk niet van plan. Met name het afgelopen jaar, we bestudeerden het Nieuwe Testament, heb ik het daar volop over gehad. Alhoewel, ik zeg dit nu wel, maar jullie weten dat ik ook houd van "zoals de wind waait..." Het kan ook een mooi opstapje zijn naar dit jaar, want we zitten namelijk nog steeds in het Herdenkingsjaar Slavernijverleden; Met dit verschil dat we dit jaar het Boek van Mormon bestuderen. Wie weet wat die combinatie mij brengt. Daarnaast is er nog een krokodil met trek die plannetjes in de praktijk wil brengen, wat ik ook niet los kan zien van het Nieuwe Testament. Dus stof genoeg. Ben ik even blij dat het scheppingsgebeuren een proces was. Laat ik dat als eerste maar ter harte nemen, dat iedere dag genoeg heeft aan zichzelf. Tijd om een blikje te openen.

------------
Blikjestijd

Deze tijd van het jaar is voor mij nauw verbonden met een oud ZustersHulpVereniging (ZHV) lesboekje uit 1971/1972. ZHV is de naam van de vrouwenorganisatie waar ik lid van ben. Dit lesboekje was ooit van mijn schoonmoeder die ik nooit heb gekend. Aan de hand van haar onderstrepingen en notities kon ik zien dat de lessen in de ZHV haar dierbaar waren. En nu is dit boekje mij dierbaar. (Ondertussen is het 'was  mij dierbaar'. Heb het namelijk verwerkt in een boekproject waar ik aan mee heb gedaan.)

Wij bespreken nu in de ZHV op zondag 'alleen maar' conferentietoespraken. Maar in het verleden bestonden de lessen uit verschillende thema's. In de tijd van mijn schoonmoeder had je lessen die te maken hadden met opvoeding, huisbezoekboodschappen, maar bijvoorbeeld ook met levensontwikkeling. De lessen levensontwikkeling hadden dat jaar allemaal op de één of ander manier te maken met tijd. Hieronder een voorbeeld ervan:

'Teneinde onze levens lonend en succesvol te maken (succes in het leven wordt niet zo zeer bepaald door de grote projecten die wij uitvoeren, als wel door de wijze waarop wij het hoofd bieden aan onze alledaagse plichten) moeten wij bepalen wat de streefpunten in ons leven zijn. Om dat te kunnen bepalen kunnen wij onszelf de volgende vragen stellen, die ons daarbij kunnen helpen:

Waar wil ik heen?
Wat wil ik zijn?
Wat wil ik doen?

Slechts wanneer wij redelijke antwoorden op deze vragen kunnen geven, zullen wij in staat zijn onze vierentwintig uur per dag zo voordelig mogelijk te gebruiken.'



Wat wil ik doen?
Wat wil ik zijn?
Waar wil ik heen?

Hoe ik mijn tijd besteed, zal het vertellen."

Er valt een heleboel meer te zeggen over tijd en doelen, en zeker ook te halen uit dit boekje, maar het zijn met name deze drie vragen uit dit oude ZHV lesboekje die voor mij nauw verbonden zijn met de jaarwisseling, mijn schoonmoeder, maar ook met de ZHV.

-----------