vrijdag 5 januari 2024

De chaos krijgt vorm


Heel eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat de chaos in mijn hoofd zo snel vorm zou krijgen. Misschien moet ik hierna toch maar even een Sabbat inplannen, want ik zit nu voor de derde dag deze week achter mijn computer, terwijl ik op papier dit niet zo gepland had. Ik ben nu al de mist ingegaan, terwijl het nieuwe jaar nog geen week oud is. Men zegt wel dat voor je aan de slag gaat met doelen voor het nieuwe jaar, het goed is om terug te kijken naar het afgelopen jaar. In dat licht gezien had ik eigenlijk al kunnen weten dat zoals de wind waait...




Vooruitkijken i
s dus ook terugkijken. Daar je het één niet los kunt zien van het ander wil ik dit jaar beginnen met een tekst uit het Boek van Mormon die vaak wordt aangehaald als het gaat om 'ras en het priesterschap', waar ik met name vorig jaar over heb geschreven.

Wij nodigen allen uit tot Hem te komen en deel te hebben aan zijn goedheid;
en Hij verwerpt niemand die tot Hem komt,
zwart en wit, geknechte en vrije, man en vrouw;
En Hij is de heidenen indachtig;
en allen zijn voor God gelijk, zowel de Joden als de andere volken. 
2 Nephi 26:33

Zij die goed bekend zijn met de schriften zal het opgevallen zijn dat ik deze tekst uit het Boek van Mormon enigszins veranderd heb. In de Engelse vertaling staat namelijk black and white. In de Nederlands vertaling gebruikt men zwart en blank. Ik geef de voorkeur aan wit zoals jullie kunnen zien. Sommigen voelen zich  hier niet prettig bij. Ik kom daar zeker nog op terug. Wanneer ik denk aan zich niet prettig voelen bij, kan ik dit niet los zien van deze opmerking:

Elke religie heeft een menselijke geschiedenis.
We worden steeds comfortabeler met de onze. 
Melissa Inouye

Dan denk ik, "Is dat zo?' Tijdens de presentatie van het boek First Fifty Years of Relief Society 
zei Matthew Grow, directeur publicatie van de afdeling kerkgeschiedenis, het volgende: "We bevinden ons op een opmerkelijk historisch moment, met de Joseph Smith Papers, met de Gospel Topics-essays, met dit boek, waarin de kerk zegt: hier is onze geschiedenis, hier zijn de documenten, kom en bestudeer het, kom en leer er van. We zijn zeker niet bang om problemen binnen onze geschiedenis aan te pakken, en we zijn bereid de middelen te besteden om die geschiedenis te begrijpen, om die geschiedenis beschikbaar te maken, omdat we geloven dat er kracht in deze geschiedenis schuilt."

"Omdat we geloven dat er kracht in deze geschiedenis schuilt." Wat onze geschiedenis leert is dat God geen aannemer des persoons is. Het is niet voor niets dat de proclamatie van de herstelling van de kerk begint met de woorden "Wij verklaren plechtig dat God zijn kinderen in alle landen van de wereld liefheeft." Dat niet zien, is voorbij gaan aan de schoonheid van de herstelling van Zijn kerk en in het verlengde daarvan het Boek van Mormon, wat een andere getuige van Jezus Christus is. Zoals de Bijbel en het Boek van Mormon één zijn in Zijn hand, zo zijn wij, zwart en wit en alles daartussen als kinderen van God, dat ook. 

Tot slot, wat ook terugkijken is, hieronder een video met Paul Reeve. Er zijn verschillende interviews met hem over de begin periode van de kerk maar deze vind ik het interessantst.


Begon de priesterschap restrictie met Joseph Smith of met Brigham Young?




Afbeelding: Pixers, internet