woensdag 14 februari 2024

2. De bril die je draagt


Vandaag borduur ik verder voort op dat ene vers uit Nephi 5:21: "En wegens hun ongerechtigheid had Hij hen doen treffen met de vervloeking, ja een zware vervloeking. Want zie, zij hadden hun hart tegen Hem verstokt, zodat het als een keisteen was geworden; welnu, omdat zij wit waren en buitengewoon schoon en bekoorlijk, deed de Here God een donkere huid op hen komen, opdat zij niet aantrekkelijk zouden zijn voor mijn volk." Ik voeg op deze manier hoofdstukken toe aan mijn eigen verhaal. Tevens laat ik jullie hierdoor zien, soms zegt een beeld meer dan duizend woorden, waarom ik zei dat ik opnieuw mijn schriften moest gaan leren lezen. Ze te lezen zonder de interpretaties van het verleden. In Spreuken lezen wij "Oefen de jongeman overeenkomstig zijn levensweg, ook als hij oud geworden is, zal hij daarvan niet afwijken'. Ik ben wat dat betreft 'goed opgevoed'. 

Daarentegen lezen we ook in de Schrift "Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, voelde ik als een kind, overlegde ik als een kind. Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk is". Dit kinderlijke, deze speculaties uit het verleden, heb ik afgelegd. De kerk zelf heeft aangegeven, verworpen zelfs, dat een zwarte huid een teken is van goddelijke ongunst of vervloeking". Zie zelf het verschil tussen toen en nu.


Inleidende woorden op 2 Nephi 5. 
Vervloekt met een donkere huid.


Hier wordt gesproken over afgesneden zijn en vervloekt.


Wegens hun ongeloof worden de Lamanieten van de
tegenwoordigheid van de Heer afgesneden en vervloekt. 


In de oude inleidende tekst wordt gezegd dat de opstandigen, de Lamanieten, werden vervloekt met een zwarte huid. In de veranderde tekst schrijft men dat de "Lamanieten wegens hun ongeloof van de Heer werden afgesneden en vervloekt". In beide inleidende teksten wordt gesproken over een vervloeking, alleen, dat zag je ook terug bij het Boek van Mormon voor kinderen, in de oude versie lag de nadruk op de kleur van de huid, in lijn met dat ze werden vervloekt met een donkere huid. In zowel het plaatjesboek voor kinderen over het Boek van Mormon als in onze schriften nu, is de vloek het afgesneden zijn van de tegenwoordigheid van God.

Het onderstaande komt uit een lesboek van de kerk, met dit verschil dat ik het zonder tekstverwijzingen heb overgenomen. Het onderstaande laat zien, puur door het opzetten van een andere bril, (dus niet de bril van dat een zwarte huid een vervloeking is) dat een zelfde tekst op een geheel andere manier gelezen kan worden. 

Lesboek
"Omdat zij niet naar uw woorden willen luisteren,
zullen zij van de tegenwoordigheid des Heren worden afgesneden."
2 Nephi 5:20

"De vloek wordt in 2 Nephi 5:20 duidelijk omschreven als 'afgesneden zijn van de tegenwoordigheid van de Heer'. De donkere huid van de Lamanieten was niet de vloek."

"En wegens hun ongerechtigheid had Hij hen doen treffen met de vervloeking, 
ja een zware vervloeking. Want zie, zij hadden hun hart tegen Hem verstokt, 
zodat het als een keisteen was geworden."
2 Nephi 5:21

"De vloek kwam over de Lamanieten 'vanwege' hun ongerechtigheid' en omdat 'zij hun hart tegen de Heer hadden verstokt'. Sinds de val van Adam heeft goddeloosheid er altijd toe geleid dat we van de tegenwoordigheid van de Heer zijn afgesneden."

"deed de Here God een donkere huid op hen komen
opdat zij niet aantrekkelijk zouden zijn voor mijn volk"
2 Ne 5:21

"Waarom heeft de Heer het teken van een donkere huid op de Lamanieten aangebracht? Dit was een specifiek teken of teken voor een specifieke reeks omstandigheden. Nephi legde uit: Opdat zij, de Lamanieten,  niet zouden verleiden, heeft de Heer God ervoor gezorgd dat een een zwarte huid over hen kwam. Alma gaf een soortgelijke verklaring: De huid van de Lamanieten was donker, zodat de Heer God zijn volk zou kunnen behouden, zodat zij zich niet zouden vermengen en in onjuiste tradities zouden geloven. Deze uitleg komt overeen met andere schriftuurlijke waarschuwingen dat het volk van de Heer niet met ongelovigen mag trouwen, omdat het resultaat hiervan vaak was de de rechtvaardigen zich van de Heer afkeren."

"En wegens hun vervloeking die op hem rustte werden zij een lui volk, vol list en streken" 
2 Nephi 5:24

"Als gevolg van de vloek - afgesneden zijn van de tegenwoordigheid van de Heer - werden de Lamanieten een ijdel volk, vol list en streken'. Deze vloek duurde slechts zolang het volk slecht was. Toen de Lamanieten zich bekeerden en ervoor kozen het evangelie na te leven, 'volgde de vloek van God hen niet meer'. Het Boek van Mormon bevat veel voorbeelden van Lamanieten die zich bekeerden en de leiding van de Geest van de Heer ontvingen. Het boek Helaman vertelt over een tijd waarin de Lamanieten rechtvaardiger waren dan de Nephieten".

Dit lesboek tot zover. 

"Profeten in onze tijd bevestigen dat een donkere huid geen teken van goddelijke afkeuring of een vloek is. De kerk staat achter de lering van Nephi dat de Heer 'niemand verwerp die tot Hem komt, zwarte en witte, geknechte en vrije, man en vrouw, 2 Nephi 26:33. President Nelson heeft gezegd: De Heer heeft zijn essentiële leerstelling van gelijke kansen voor zijn kinderen benadrukt. Verschillen in cultuur, taal, geslacht, ras en nationaliteit vallen uiteindelijk in het niet als gelovigen zich op het verbondspad begeven en tot onze geliefde Verlosser komen." God is kleurenblind. Nu wij nog. Misschien kan deze bril ons daarbij helpen. 

Kleurenblind-bril