"Iedere mensengeest was in het begin onschuldig;
en omdat God de mens van de val heeft verlost,
zijn de mensen, in hun kinderlijke staat,
wederom onschuldig geworden voor het aangezicht van God".
LV 93:38
Mijn voorlopige reisdoel is de Kirtland tempel. Op mijn weg daar naar toe kom ik langs verschillende afdelingen in de Leer en Verbonden, al weet ik van tevoren niet wat ik zal aantreffen in deze hoofdstukken. Wat leidend is, is mijn jaarthema "dat God Zijn kinderen in alle van de wereld liefheeft" wat ik ontleend heb aan de proclamatie van de herstelling. Dit maakt mij tot op zekere hoogte een vrije reiziger, die zichzelf soms verrast, zoals nu, door een derde stukje te schrijven over onschuldig zijn voor God.
Eigenlijk was ik van plan om stil te staan bij de vervolgingen in Jackson County. We bevinden ons dan in de jaren 1830, in de afdelingen 98-101. Ik kwam echter een vers tegen waar ik niet om heen kan. Je kunt je trouwens ook afvragen in hoeverre je dit vers los kunt zien van wat er toen in Jackson County gebeurde, maar dat terzijde.
"Daarom is het niet juist dat enig mens andermans slaaf is".
LV 101:79
In deel 2 Onschuldig voor God had ik het erover dat in de dagen van Mormon en Moroni de emoties hoog op liepen wat betreft de kinderdoop, en in nieuwtestamentische dagen was dat niet anders, alleen nu ging het erom of niet-joden, die lid wilden worden van de kerk van Jezus Christus, wel of niet besneden moesten worden. In de jaren na het overlijden van Joseph Smith was het niet anders. In dit geval ging het tussen Brigham Young en Orson Pratt, beiden lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. De een als profeet en de ander als apostel. Tevens hadden beiden zitting in de wetgevende macht van Utah en de discussie ging over de slavernij van zwarte mensen in Utah. Niet zoals die in het Zuiden was, maar toch. Brigham Young was voor, Orson Pratt tegen. Hij verzette zich tegen het toestaan van slavernij in het gebied Utah en waarschuwde de wetgevers tegen het opleggen van slavernij aan een volk zonder de autoriteit van God.
"Zullen we dan de onschuldige Afrikaan
die geen zonde heeft begaan,
nemen en hem verdoemen tot slavernij,
en slavernij zonder enige autoriteit van de hemel om dat te doen?"
Apostel Orson Pratt
Wat ik nog wil vermelden, ik zal op een ander moment hier zeker nog op terugkomen, is dat tijdens de debatten Brigham Young, als gouverneur van het gebied Utah, voor het eerst publiekelijk verklaarde "dat mensen van zwarte Afrikaanse afkomst niet langer tot priester gewijd konden worden. Echter voor die tijd waren er wel enkele zwarte mannen tot priester gewijd en bestond er geen restrictie". Tevens kunnen we in dit artikel van de kerk lezen dat "toen Brigham de beperking uitlegde, hij een wijdverbreid maar onjuist idee vertolkte dat God mensen van zwarte Afrikaanse afkomst had vervloekt".
Ps: "Deze debatten kunnen volledig worden bekeken op een nieuwe digitale database This Abominable Slavery. Paul Reeve, hoogleraar geschiedenis en Simmons-leerstoelhouder Mormoonse studie aan de Universiteit van Utah, heeft de nieuwe database ontwikkeld in samenwerking met de J. Willard Marriot Library en met medewerking van de afdeling Kerkgeschiedenis van De kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen."
W. Paul Reeve is schrijver van het boekje Let's talk about Race and Priesthood. Prachtig vind ik deze uitspraak van hem: "Zoals met alle geschiedenis moeten we bereid zijn de zwaarte ervan te accepteren, te accepteren wat het werkelijk betekent en na te denken over hoe we een betere toekomst kunnen creëren door ons te verdiepen in het verleden. Mijn mening is dat openheid over onze geschiedenis veel meer problemen oplost dan creëert. En als historicus ben ik het ermee eens dat transparantie altijd beter is, omdat het ons leert en inzicht geeft".
