maandag 19 februari 2024

4. De bril die je draagt

 

Nu ik toch aan het schrijven ben over inleidende teksten, neem ik alvast een voorproefje op de Leer en Verbonden dat we volgend jaar gaan bespreken. De Leer een Verbonden heeft alles te maken met onze tijd, de laatste dagen, dus daar wil ik - zeker in het licht van mijn rode draad, "allen zijn gelijk voor God" - aandacht aan geven. Alleen niet nu, hoe aantrekkelijk dat op dit moment ook is.

De kerk heeft een artikel geschreven naar aanleiding van de druk 2013 schriften uitgave. In dit artikel zegt ouderling Neil L. Andersen "Deze nieuwe editie bevat aanpassingen die de komende jaren een zegen zullen zijn voor kerkleden". Verder in dit artikel wordt dan het volgende gezegd: "Sommige aanpassingen aan de titels zijn bedoeld om de schriften een duidelijker context te geven. In de Leer en Verbonden zijn bijvoorbeeld enkele kopjes van de afdelingen herzien en zijn er inleidende kopjes toegevoegd aan beide officiële verklaringen om de lezer een beter begrip te geven van de doeleinden van die openbaringen en de leer van de Kerk die daarmee verband houdt."

Zomaar wat woorden en zinnen die ik de moeite waard vind, zoals een zegen zijn voor de kerkleden, context geven aan, een beter begrip over het doel van die openbaring, en niet te vergeten de leer van de Kerk die daarmee verband houdt. Vooral de leer van de Kerk die daarmee verband houdt vind ik een interessante zin. Want dat heeft voor mij te maken met dat ik opnieuw mijn schriften moest leren lezen. 2 Nephi 5 is daar een duidelijk voorbeeld van. 



Dit is een foto uit mijn oude Leer en Verbonden. En dan specifiek een foto van 'Officiële Verklaring 2'.  Voor degenen die daar niet mee bekend zijn, met deze verklaring werd bekend gemaakt "dat president Spencer W. Kimball een openbaring had ontvangen waardoor het priesterschap en de tempelzegens binnen het bereik werden gesteld van alle daartoe waardige kerkleden van het mannelijk geslacht." Lees zwarte mensen van Afrikaanse afkomst, want die waren vanaf 1852 tot 1978 uitgesloten van de tempel en het priesterschap. Een zeer pijnlijke periode uit de geschiedenis van de kerk. Een zwarte bladzijde die zich niet zo makkelijk laat omslaan.  



Dit is een foto uit mijn Schriften nu. De Officiële Verklaring 2 is qua inhoud hetzelfde gebleven. Het grote verschil zit hem in de inleidende tekst. Uiteraard, het kan bijna niet anders, begint het kopje met deze tekst uit het Boek van Mormon, namelijk "dat allen voor God gelijk zijn". Ik ben bang dat deze tekst dit jaar nog vele malen voorbij zal komen. 

Wat betreft de Leer en Verbonden, daar wil ik nu verder geen aandacht aan geven. Dat komt volgend jaar wel. Wel wil ik benadrukken, zoals je kunt lezen in deze inleidende tekst, "dat in de tijd van Joseph Smith een klein aantal zwarte mannelijke leden van de kerk tot het priesterschap waren geordend." Eén van deze mannen was Elijah Able, die het Melchizekse priesterschap droeg. Daarnaast bezocht hij tempeldiensten en vervulde hij zendingen voor de kerk. 

Dit voorbeeld uit de Leer en Verbonden kon ik niet negeren, omdat het perfect paste tussen de aanpassingen in de schriften die er door de jaren heen zijn gemaakt  Dit stukje wil ik nog wel afsluiten met een filmpje. In dit filmpje delen zwarte leden van de kerk hun gevoelens nadat ze hoorden dat de jarenlange restrictie - niet het priesterschap kunnen krijgen en naar de tempel  gaan - opgeheven was.  

Dit is de tekst van het filmpje voordat de sprekers aan het woord komen: "Van 1850 tot 1978 waren mensen van Afrikaanse afkomst niet in staat het priesterschap in de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen te dragen, noch de hoogste verordeningen van het geloof bij te wonen, zoals die in de Mormoonse tempels worden beoefend. De precieze oorsprong en redenen voor deze beperkingen zijn onduidelijk, er is nooit een verklaring voor de kwestie gevonden in de archieven van de kerk. In juni 1978 werd het beleid teruggedraaid." 

Er is nooit een verklaring voor de kwestie gevonden in de archieven van de kerk. Zoals ik al eerder zei laat ik de Leer en Verbonden voor wat het is, anders had ik Brigham Young (punt 9) zelf het woord gegeven. Hij heeft namelijk "in januari en februari 1852 twee toespraken gegeven in het orgaan van de wetgevende macht in Utah. Hij kondigde toen aan dat zwarte mannen van Afrikaanse afkomst van het priesterschap werden uitgesloten". 

Door het terugdraaien van het beleid kregen zwarte mensen terug wat ze in de dagen van Joseph Smith gewoon hadden. Allen waren en zijn gelijk voor God, wat je niet los kunt zien van de Nieuwtestamentische kerk die toen werd hersteld.