donderdag 2 november 2023

Now you know


Voordat ik mijn tegenhangerlijstje deel, waar ik het eerder over had, wil ik eerst stilstaan bij de proclamatie over "De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus".  Althans bij één bijzondere zin uit deze proclamatie en dat is deze:


"Wij verklaren dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen,
die op 6 april 1830 is opgericht,
de herstelde nieuwtestamentische kerk van Christus is."


Misschien vragen jullie je af waarom juist deze zin. De 'Perkinslijst' staat voor mij voor Brigham Young en alles wat daarna komt tot 1978. Vanaf 1978, na deze openbaring, kan "iedere getrouwe, daartoe waardige man in de kerk het heilig priesterschap ontvangen". De evangelieverhandeling Ras en het priesterschap gaat in op deze periode en ook in op het 'Perkinslijstje". Wat je ook in deze verhandeling kunt lezen is dat "er geen betrouwbaar bewijs is dat het priesterschap werd onthouden aan zwarte mannen zolang Joseph Smith leefde".  Elijah Able is een prachtig voorbeeld hiervan. 

Elijah Able, ik heb het eerder over hem gehad, was drager van het Melchideks priesterschap, een zeventiger, die zijn begiftiging in de Kirtland Temple had ontvangen, en drie zendingen voor de kerk vervulde. Ook "nam Elijah Able deel aan tempeldiensten in Kirtland (Ohio) en liet zich later plaatsvervangend dopen voor zijn overleden verwanten in Nauvoo (Illinois)". Met andere woorden, in de dagen van Joseph Smith, kon "iedere getrouwe, daartoe waardige man in de kerk kan het heilige priesterschap ontvangen". Vandaar volgens mij ook dat de openingszin van de proclamatie, die over de herstelling van de kerk gaat, is "Wij verklaren dat God zijn kinderen in alle landen van de wereld liefheeft." 

Elder Ballard zei ooit dit tijdens een algemene conferentie: "Het is van wezenlijk belang dat wij begrijpen dat onze hemelse Vader een weg heeft bereid voor al zijn zoons en dochters om toegang te hebben tot de zegeningen en de macht van het priesterschap. In Gods plan voor zijn geestkinderen staat zijn eigen verklaring centraal: "Dit is mijn werk en mijn heerlijkheid: de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen". Het Nieuwe Testament getuigt daarvan. 


Het Nieuwe Testament

- "Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes...." Mattheus 28:18-20
- "En Petrus opende zijn mond en zeide: Inderdaad bemerk ik, dat er bij God geen aanneming des persoon is, maar onder elk volk is wie Hem vereert en gerechtigheid werkt, Hem welgevallig..." Handeling 10:34,35
- "Want niet allen, die van Israel afstammen, zijn Israel, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn..." Romeinen 9:6,7
- "Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn. En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit het geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen all volken gezegend worden. Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham..." Gal 3:7,9
- "Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk; gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen..." Galaten 3:26-29

In wezen had ik bovenstaande teksten niet eens hoeven te gebruiken. De evangelieverhandeling "Ras en het priesterschap is duidelijk als het gaat om het "Perkinslijstje". "Vandaag verwerpt de kerk de theorieën die men in het verleden aanhaalde: een zwarte huid is een teken van goddelijke ongunst of vervloeking; een zwarte huid verwijst naar onrechtschapen handelingen in het voorsterfelijk leven; huwelijken tussen verschillende rassen zijn zondig; zwarten of mensen van andere rassen of volkeren zijn ondergeschikt. De kerkleiders in deze tijd veroordelen elke vorm van racisme in het heden of verleden."

Echter, in het licht van "Wij verklaren dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen die op 6 april 1830 is opgericht, de herstelde nieuwtestamentische kerk van Christus is", zijn deze verzen wel degelijk van belang. 




"De herstelling", zoals deze video duidelijk maakt, "verwijst naar de volledige hedendaagse terugkeer van de oude Kerk van Jezus Christus". In de tekst van de video wordt het zo gezegd:

"Wat is er dan hersteld?"
"Alles wat gevonden wordt in de oorspronkelijke Kerk van Christus: waarheid, openbaring en de zuivere leer van Christus. Verordeningen werden hersteld, zoals de doop door onderdompeling en het verlenen van de gave van de Heilige Geest en het priesterschapsgezag van God. En het is volledig hersteld met hetzelfde fundament van apostelen en profeten, die zelfs vandaag de dag de opdracht van de Heer opvolgen om alle naties te onderwijzen. Leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen geloven dat God zijn kerk om een heel eenvoudige reden heeft hersteld: Hij houdt van al zijn kinderen en wil dat ze vreugde in dit leven hebben en bij Hem terugkeren. 

Begrijp je nu waarom deze proclamatie over de herstelling van de kerk zo belangrijk is? 
Begrijp je nu dat toen de Heer zijn kerk herstelde er "geen sprake was van Jood en Griek"?
Begrijp je nu dan ook waarom de kerk heden ten dage verwerpt wat er vanaf Brigham Young tot 1978 gezegd is met betrekking tot ras en het priesterschap?
Begrijp je nu dan ook dat het niet juist is om te onderwijzen dat zwarte mensen pas vanaf 1978 het priesterschap kregen?

Dan begrijp je nu ook waarom mijn rode draad "God geen aannemer des persoons" is. 
Dan begrijp je nu ook waarom ik zeg dat met de openbaring van 1978 zwarte mensen terug kregen waar ze recht op hadden. 
Dan begrijp je nu ook waarom dit voor mij een terugkerend onderwerp is.
Dan begrijp je nu ook waarom ik zeg dat ik opnieuw mijn Schriften moest gaan leren lezen.
Dan begrijp je nu ook waarom ik dit deel. 

Now you know.